Och ett gott nytt 2010!

Nu var det ju fasligt lange sen jag skrev. Vi satsar pa en stor uppdatering. Jag har FORTFARANDE inte lyckats fixa med bilder - jag har verkligen inte hunnit - men det kommer snart snart snart.
Forst och framst hoppas jag att ni alla hade en fantastisk nyarsafton, och att nyarsloftena ar bra och rimliga. Sjalv satte jag tre stycken:
1. Sluta bita pa naglarna. Extra viktigt har i Indien, eftersom man alltid ar skitig om handerna, och det ar ju faktiskt inte sarskilt trevligt att gora det ens hemma.
2. Trana mer. Jag har ju helt kommit av mig, men nu oppnar snart gymet pa kontoret sa det ska bli bra.
3. Spela mer gitarr. Saklart.
Goa var fantastiskt. Det var valdigt speciellt att aka till en san stor turistort nar man egentligen bara halvt ar turist -OK att jag inte bott har sa lange, men det ar ju anda sa att nu vet jag hur saker och ting funkar, jag kan nagra ord och forstar nar folk forsoker blasa mig och nar dom ar arliga. Men det var forsta gangen pa riktigt i Indien som jag hade chans att glida ner pa stranden i badbyxor, bada och festa.
8 pa morgonen den 30:e klev jag av bussen fran Padubidri. 15 timmar bussresa och typ tva timmar somn - av nagon anledning betyder att det finns en AC pa bussen att man vrider ner temperaturen till nivaer som mer liknar de ni har utomhus hemma just nu - och sen ger alla dubbla filtar. Ja ja. Fran bussen till jobbet, jobbade storre delen av dagen, sen fick jag tillatelse att ga hem och sova nagra timmar innan det var dags for nasta bussresa. Jag och Michal var givetvis ute i god tid, och som vanligt i Indien har man absolut inget for att vara ute i god tid. Bussen som skulle ta oss till Goa var av Torsk pa Tallinnklass och det fick mekas i en och en halv timme innan den var godkand att aka. Vi hade dock provianterat i form av vodka, virke och chips och hade en ratt kvall anda. Vi sprang pa en fransk hippie som hade bott i Goa i tio ar, som lovade hjalpa oss hitta en scooter att hyra och bussbiljett tillbaka. Bussbiljett verkade bli det stora problemet; alla vi fragade i Goa var slutsalda och det sag onekligen ganska morkt ut pa Kameruns avbytarbank. Jag maste erkanna att jag var sa trott, och prospektet att behova meka runt med bussar, gjorde att jag mer en an gang funderade pa att stalla in resan, men nar man val kommit sa langt sa duger det ju knappast som ursakt.
Pa nyarsaftonsmorgon, 12 timmar buss senare, var vi sa framme i Mapusa, som ar knutpunkten i Goa. Vi gick direkt till narmaste reseforsaljare - det gick tretton pa dussinet i Mapusa, alla inhysta i 7-8 kvadrat sma "fack", och dom av var tur nar vi direkt lyckas hitta en buss tillbaka! Pa en perfekt tid dessutom, sju pa kvallen. Glada i hagen akte vi med var nyfunna hippievan och hennes pojkvan for att starta dagen. Efter att vi varit hos dom ett par timmar, varav en timme bestod av en fullstandigt vanvettig diskussion om 1. gud finns 2. vad ar gud 3. huruvida nagot sant som rakenskapens dag verkligen finns och 4. kattungarna dom hade tagit hand om var guds skapelser och i sa fall vad de varit tidigare rorde vi pa oss mot Baga Beach, som ar den storsta stranden med mest folk. Goa bestar av ett antal strander - Anjuna, Baga, Calangute och Palolem (och nagra mindre till), dar de tre forsta sitter ihop och Palolem ligger ett par timmars scooterfard soderut. Pa Baga motte vi upp med nagra franska vanner till Michal, och jag fick antligen chans att bada i arabiska havet. Helt perfekt temperatur! Vi tog en liten promenad, och som vanligt nar man ar ute och reser inser man att varlden ar j*vligt liten. Givetvis sprang jag pa en van hemifran, Mattias Haraldsson som ar kompis med Tobbe Ernfors och som jag spelade badminton med under hosten. Varlden ar liten ja. Vi bytte nummer och funderade over vara alternativ - de skulle till Tito's, som ar den storsta klubben i hela Goa, medan vi var sugna pa nagot lite mindre. Dessutom verkade det vara ruskigt manga indier pa Tito's, och utan att forsoka kranka nagon, for det ar nagot vi svenskar tycks gora hela tiden, sa akte vi inte till Goa for att hanga med indierna...
I slutandan valde vi att ta scootern till Palolem Beach, for att mota upp nagra polska tjejer som Michal traffat i Pune. Dessutom gick det rykten om att solnedgangen pa Palolem ska vara en av varldens vackraste, och en san sak pa nyarsafton kan man ju inte missa. Sagt och gjort, upp pa scootern - det var faktiskt forsta gangen i mitt liv som jag korde en - korde vi ivag. Slutstrackan bestod av fullstandigt svindlande vackra slingrande bergsvagar, upp och ner om vartannat, och nar vi val landade i Palolem var vi trotta men forvantansfulla. Vi knallade ner pa stranden, satte oss och at en lang middag, och tittade pa solnedgangen. Den var...helt ok :) Efter diskussioner med vasterlanningar som varit dar langre om vad som var bra destionation for kvallen enades vi om Neptune's Point. Vi satt pa stranden, blandade oss drinkar och drack ol, och njot av tillvaron. Runt elva borjade vi rora oss mot klubben, och sprang pa ett engelskt par (det var GRYMT manga engelsman i Goa) som valde att folja med oss. Val inne pa stallet var musiken kanon och stamningen perfekt, som det ska vara pa nyar :) Vi sprang pa nagra svenska tjejer, alltid trevligt att fa sluddra pa ett sprak som man iallafall kan sluddra pa, och vid halv fyra kande vi oss redo. Ett dopp, sen ringde jag hem och onskade gott nytt ar till mamma, och sen var det dags att sova. Eftersom vi inte bokat nagot hotell, och bara hade varsin ryggsack med oss, blev ackommoderingen av det mer spartanska slaget - en timmes somn pa en halvblot handduk pa parkeringen dar vi parkerat scootern. Men det var det vart :)
Vi vaknade tidigt och valde att aka tillbaka till Baga direkt, bada lagom sega. I Baga hande inte mycket, sa vi satt dar ett tag och sen akte vi for att kolla pa Anjuna, som ser lite annorlunda ut och har klippformationer och grejer..Sant dar man tycker ar intressant nar man last grundkurs i geologi. Klockan sex var vi tillbaka i Mapusa, och bussresan tillbaka till Goa var inte mycket att skriva hem om - tva slagna hjaltar som sov hela vagen. Det positiva var att bussen var i Pune redan 05.30, sa vi valde att aka hem till mig och sova ett par timmar innan jobbet. Jag KOMMER att aka tillbaka till Goa, det ar ett som ar sakert, och jag hoppas inte behova vanta for lange med att fa chansen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback