It's electric

Fortfarande ingen kamera. I sondags var jag och kopte min nya laddare. Vad saljaren inte berattade var att jag behovde en adaptergrej, eftersom laddaren gick pa 125 V och 7 A. Jag kom hem, pluggade in, allt funkade...PANG! Allt blev morkt, och jag tankte att jaha, nu har val allting gatt sonder igen. Dator och harddisk och allt, helt enkelt. Bara satta sig pa flyget hem. Gick ner till vakten vid huset, och till min stora forvaning traskade han ivag till det stora sakringsskapet som sitter vid bottenvaningen, oppnade det (det star olast!) och slog pa strommen till lagenheten. Frid och frojd! Laddaren daremot gick sonder, och jag forberedde mig for en lang strid med saljaren. Garanti i Indien fungerar namligen inte riktigt som i Sverige. Har ar det mesta pa "test guarantee", dvs om det funkar i butiken sa ar det den enda garanti som lamnas. Anup korde ivag mig pa sin motorcykel (Anup ar min granne som har kort mig ungefar tio varv runt Pune for att kopa, hamta och lamna tillbaka och hamta grejer igen), och till min stora forvaning sa saljaren bara att det var lugnt, kom och hamta en ny pa torsdag. Sa imorgon hoppas vi...

En annan elgrej som pajat ar natadaptern till PODen. Den funkar helt enkelt inte, sa nu maste det inforskaffas batteriladdare och laddningsbara batterier. Vill inte kopa en enda pryl till nagonsin...

Och pa tal om elgrejer som inte funkar. Jag har haft i min ago den kanske absolut farligaste eldrivna sak som nagonsin tillverkats. Det ar en liten kokplatta, men sjalva plattan ar bara en tunn metallspiral som sitter i en storre metallstomme och som, nar den satts pa, pa fem sekunder blir livsfarligt rod. Forsta gangen jag anvande den borjade hela plattan ryka, och lacken foll av i stora sjok. Jag var overtygad om att den skulle explodera, sa jag satte mig pa sakert avstand med gitarren i knat och foljde spant handelseforloppet. Den exploderade aldrig, daremot gick spiralen av. In och laga (ni kanner igen det...) och igar var det dags att kora den igen. Gjorde ris, hela grejen sag ut att vara sa varm att den skulle explodera igen, och kabeln jag fick med..ja, den var i princip smalt i andarna, plasten helt forvriden. Helt plotsligt - PANG! - och morkt i lagenheten igen. Jag kommer inte anvanda den plattan igen, det ar ett som ar sakert...

Trog dag idag annars, sitter och vantar pa ett mote jag skulle haft igar egentligen. Men har tar allt en satans tid, och ungefar 75% av chefens tid tycks planeras pa ad hocbasis, vilket innebar att jag som ar van att schemalagga saker och vanta pa min tur just nu har lite problem. Far val lara mig att buffla jag ocksa, sa att mina grejer far lite prioritet ocksa.


Kommentarer
Postat av: ullis

hahahhahaha. förlåt att jag skrattar men kan man göra annat?? :D:D

2009-12-02 @ 18:21:10
Postat av: Far

125V * 7A = 875W!

Du kan ha laddaren som kokplatta...

Vad händer?

Indien har 230V/50Hz i nätuttagen precis som i Svedala.

Ref:
http://electricaloutlet.org/

2009-12-03 @ 23:38:07
Postat av: Johan E

Intressant läsning! Helt plötsligt är jag inte lika ledsen över att inte ha disknaskin. :)

2009-12-04 @ 09:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback