Ingen soldat

Ikväll har jag plutonsmöte i hemvärnet, men jag har allvarliga och långt framskridna planer på att gå ur hemvärnet istället.

För det första känner jag att jag inte riktigt har motivationen att gå upp i svinottan på helger för att åka iväg och skjuta, även om skjuta är bland det roligaste som finns och våra övningar överlag är väldigt bra. Denna "termin" har vi tre övningar, varav en övning är hela helgen, och det känns bara för mycket.

Den andra anledningen är lite mer seriös, och den handlar om det faktum att jag har ett vapen som jag övar att skjuta med, för att kunna skjuta ihjäl människor. Vem är jag att döda någon annan, och varför skulle jag göra det? Självförsvar såklart, men för fäderneslandet? Knappast. Jag och Chia såg en fantastisk film igår som heter Försoning, och jag känner mer och mer när jag ser krigsskildringar att jag vill inte ha någonting med det hela att göra. Se filmen förresten, rekommenderas varmt. Jag grinade lite på slutet, sån mjukis är jag. Jag tänkte lite på att jag aldrig någon vill befinna i situationen där jag behöver ta livet av någon. Hemvärnet, jag gör slut. För nu.

image90

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback