Hur man än mäter...

"Det var bättre förr", hörde jag just. Ser man på. Det är en av de värsta kommentarer jag vet, särskilt när folk verkligen menar det. Det tyder bara på sån inskränkthet, och rädsla för förändring. Alla vet att för att kunna jämföra två variabler, måste alla andra variabler hållas konstanta; annars är det ju omöjligt att veta vad det är som egentligen påverkar. Och hur ska man egentligen kunna jämföra ett fenomen om det gått ett, tio, hundra år? Allt har ju förändrats.

Jag slår härmed ett slag för att "Det var bättre förr" aldrig mer igen används på allvar. Vi ersätter med ett nytt uttryck istället: "Det var annorlunda förr". För det är precis vad det var; varken bättre eller sämre, bara annorlunda.

Kommentarer
Postat av: siz

Mitt knä var bättre förr.

2008-01-24 @ 15:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback