Fission schmission

Kärnkraftsdebatt på radio.

I den röda ringhörnan, representerandes mp: Maria Wetterstrand
I den blåa ringhörnan, representerandes fp: Carl B Hamilton

Jag är SJUKT kluven inför hur jag står i kärnkraftsfrågan. Och jag gillar inte att vara kluven när det gäller, vad jag tycker är, viktiga saker. Å ena sidan: vi måste göra något åt växthusgasutsläppen, och kärnkraft bidrar iallafall inte till någon uppvärmning av vår rara planet. Å andra sidan: lägg pengarna på vind- och vattenkraft, plus att kärnkraft bara en är en quick fix som dessutom lämnar efter sig rester i miljontals år. Sjukt knepigt. Vad tycker ni?

image71  image72

Kommentarer
Postat av: Danne

Många utav de gröna energialternativen skulle kunna vara enormt mycket bättre för planeten än fossila energikällor om vissa av de gröna alternativen inte behövde processer som smutsade ned planeten för att få fram energin. I framtiden, och redan från och med nu för den delen, handlar det om att fånga upp slaggprodukter från energiutvinning. Forskning om processer i samband med biobränslen kanske kan skapa förbättringar.

Kärnkraft har två rejält stora nackdelar. Den första nackdelen är att det alltid finns en risk för härdsmälta om arbetare förlorar kontrollen över en reaktor. Den andra nackdelen är att restprodukterna från reaktorer måste förvaras någonstans på grund av radioaktiviteten. I det här fallet kan vi inte återanvända slaggprodukterna eller reducera dess radioaktivitet. Om det sker en explosionsartat ökning av kärnkraft under de kommande 50-100 åren kommer ju också naturtillgångar som krävs till reaktorns processer kanske försvinna helt. Jag kan tänka mig att organisationer och länder i framtiden kommer att dumpa sitt avfall i rymden istället för att ta hand om det här på jorden. Även om tekniken skulle finnas att försvaga strålningen av radioaktivt material skulle det vara alldeles för dyrt att göra det.

2008-01-24 @ 17:36:35
Postat av: siz

Jag tycker vi kan börja med att sluta upp med tramseriet att ställa vindkraftsverken på 60 Hz och iställett ut max från dem genom att använda dem till uppvärmning av fjärvärmenätet.

I övrigt litar jag på kärnkraften. Det tar mig emot, men jag gör det...

2008-01-24 @ 23:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback