Weinheden

Idag har jag vita skor på mig, vilket får mina kollegor att tycka jag är årets stekare. Dom kallar mig Weinheden, efter Vanheden i Jönssonligan. Inte helt rättvist tycker jag, men det får man väl ta om man ska vara stekare...:)

Jag tänkte, fredagen till ära, bjuda på lite Weinestedtsk prosa. Det är ett hittills opublicerat verk, och jag vet ärligt talat inte om det är någonsin kommer publiceras - om massorna är redo för denna form av litteratur. Verket heter "förklaring error_code_trim revised.xls", och är kanske det bästa jag någonsin skrivit. Jag bjuder här på vad vi kan kalla för ett smakprov - njut!

Kapitel 1 - Incorrect number of digits
1. Antalet siffror angivet på mätaren i MSCONS:et stämmer inte med antalet siffror registrerat på mätaren i CAB (även om det rör sig om samma mätare). Resultatet blir att MSCONS:et ej går att importera.
2. Om problemet återkommer skickas ärendet till TietoEnator, som ändrar antalet siffror på mätaren i CAB. Finns anledning att tro att det bara är fel i MSCONSET registreras mätarställningen manuellt.
3. Felet beror på att nätägaren anger ett visst antal siffror för mätaren i Z10:an. Stämmer denna siffra inte med siffran i MSCONS:et uppstår detta problem. Problemet beror helt på nätägaren, och vi kan inget göra mer än uppmärksamma TietoEnator, som får ändra antalet siffror på mätaren i CAB.

Kapitel 2 - Previous reading does not exist in CAB
1. Av MSCONS:ets två avläsningar för anläggningen är den tidigare ej registrerad i historiken i CAB.
2. För det mesta löses problemet genom att manuellt registrera mätarställningen i fråga, för att sedan importera nyare avläsningar från COMCAB. Ibland krävs kreditering för att kunna registrera tidigare mätvärdet.
3. Problemet är framförallt beroende av de MSCONS nätägarna skickar, så problemet går inte att helt eliminera. Ju fler MSCONS vi behandlar, desto mindre är risken att felet uppstår.

Inte illa va? Förstår ni nu att det är svårt att förklara vad jag gör på jobbet? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback