Slutspelsskägg

OK, nu behöver jag något förklarat för mig. I Sverige symboliseras kampen mot bröstcancer med ett rosa tygband som kostar 20 kronor och finns att köpa på väldigt många stället. Kanon, en snygg liten grej att sätta på kläderna; ett samtalsämne; ett finansiellt stöd och en känsla av att utrota en nära nog folksjukdom. Men nu är det dags för oss män att bli av med prostatacancern. Symbol för det hela? En mustasch.

Ärligt, vem är det som ätit mögliga svampar och kommit på denna briljanta idé? Inga pengar till forskning, det enda man ska göra är att odla smulsamlare för att visa att man minsann tycker prostatacancer är dåliga saker. Skägg och mustasch är i de flesta svenska mäns tycke något man inte har, för att det är fult, oskönt och opraktiskt. Jag hade gärna köpt ett litet tygband för 20 spänn och satt på jackan och känt att jag bidragit. Känt mig lite som en bättre människa. Men jag tänker inte se ut som en straffånge eller hockeyspelare i sjunde finalmatchen, det gör jag bara inte. Låt mig få stödja kampen på något mer attraktivt sätt tack!

Kommentarer
Postat av: JohanE

Jag tror det är någon form av mansförtryck. Tänkte samma tanke häromdagen.

2007-05-04 @ 16:08:15
Postat av: LePoop

Det här hade jag aldrig hört. Låter helt... hrm.. normalt dock. Fast du, den där rosa lilla rosetten som finns som stöd för bröstcancerfoskningen, finns i blått också och ja, som du kanske redan räknat ut handlar det då om prostatacancer. Du slipper smulsamlaren med andra ord.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback