I don't want to set the world on fire, I just want to start a flame in your heart

Då var det dags - Nationaldagen. Eller svenska flaggans dag, jag vet inte ens vad den heter egentligen. Men ganska meningslös dag om ni frågar mig. Påhittade nationsgränser och sen ska man vara stolt för att man tillhör det ena landet eller det andra. Glad är jag när denna planet inte har några nationsgränser längre, så att vi verkligen kan börja inse att alla människor är lika och lika mycket värda. Näringslivet och politikerna gnäller när jobben flyttar till Kina eller Polen, men om tusen svenska jobb kan bli tvåtusen kinesiska - vad är problemet? Dubbelt så många människor som kan försörja sig vettigt, det är ju kanon. Fast det är klart, en kines eller polack kan väl aldrig egentligen vara värd lika mycket som en svensk, förutsatt att dom inte är svenska medborgare...En värld utan länder, då kan vi på allvar börja jobba på såna där trevliga koncept som solidaritet och jämlikhet.

Kommentarer
Postat av: Susanna

haha, det lâter ju trevligt det där, men rent praktiskt - hur skulle en värld utan gränser fungera?

Postat av: Susanna

förövrigt heter det Sveriges nationaldag sen ett par âr tillbaka när det gjordes till röd dag, innan det hette det Svenska flaggans dag. Om jag inte har missuppfattat situationen ;)
Rent personligen tycker jag att det, om inte annat, var ett bra initiativ för att fâr bort kopplingen svensk flagga/nationalsâng -> högerextrema
det är mycket värre här i fr, ingen som nâgonsin skulle kunna tänka sig att flagga med en fransk flagga tex. Det tycker jag ändâ är en lite sorglig utveckling.
Sen är ju människor ett flockdjur. Man behöver känna en tillhörighet, inte sâ konstigt dâ med landsgränser (oftast är ju folket inom ett land relativt homogent). Och jag tror och hoppas att i en bra värld kan man fâ känna tillhörighet med sitt land samtidigt som man respekterar resten av världens befolkning och hjälper de svagare. Det finns mânga anledningar till varför en värld utan landsgränser inte skulle funka nämligen. Ja, enligt mig iaf, det vore intressant att fâ ett motargument frân dig.
Glad nationaldag ;)

2007-06-06 @ 10:37:36
URL: http://susannasblogg.blogspot.com
Postat av: siz

Men kan det inte vara så att en bolkning innom ett land gränser blir homogen just för att de är innom ett lands gräns? lagar, allmänna moraliska frågor, historia osv stöper människorna litegrann lika sant liksom?
Men annars håller jag med dig. Om inte annat så måste vi ju ha länder eftersom sverige inte kan vinna OS-guld i hockey annars. Och det vore väldigt väldigt väldigt synd...

2007-06-06 @ 20:00:29
Postat av: Susanna

Jo... det är väl lite som frâgan ifall det var hönan eller ägget som kom först.

2007-06-06 @ 22:48:30
URL: http://susannasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback