Evangeliet enligt Henrik

image56

John '00' Fleming och Henrik 'Crazy Eyes' Weinestedt  =) Fan va snea mina ögon blir på bild ibland, haha.

Jag har just kollat på tredje avsnittet av tv-serien Band of Brothers, som kom för fem-sex år sen och som jag tror gick i repris på TV4 för något år sen. Jag mindes inte att den var så bra när jag såg den första gången; jag funderar väldigt mycket mer nu när jag ser den. Vad är det egentligen att ge sig liv för - en godtyckligt påhittad sak som kallas stat? De enda människor som väl rimligtvis kan argumentera FÖR krig är - paradoxalt nog - altruisterna. Jag försöker se mig själv som altruist, men ibland är det svårt. Svårt när chanser inte tas, och när människor inte tar sig samman och utnyttjar sin fulla potential. Det finns en gräns för hur mycket man ska kunna få utan att ge, eller åtminstone göra ett seriöst försök att ge.

Kommentarer
Postat av: JohanE

Hur kom du igenom säkerhetskontrollen med dom där ögonen? :D

2007-08-24 @ 00:03:25
Postat av: Danne

Boktips för Henke "Crazy Eyes" Weinestedt: Filosofernas Krig av Svante Nordin.
"Första världskriget upplevdes av samtiden som ett sammanbrott för europeisk civilisation. Nordin ser på hur filosoferna uppfattade krigets etiska, historiefilosofiska eller metafysiska innebörd, och hur kriget förändrade det filosofiska landskapet. Ett 50-tal filosofer får exemplifiera olika aspekter av den europeiska krigsupplevelsen."

2007-08-25 @ 11:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback