Just idag är jag stark

Imorse, på väg till skolan, stötte jag på Sveriges kanske mest fruktade gäng. Respekten dom ska visas, men inte själva visar. Sättet dom struntar i hur mycket plats dom tar upp, och att alla andra ska flytta sig. Vilka pratar han om nu tänker ni - Hells Angels, Bandidos, Fucked For Life? Har Bloods och Crips öppnat regionkontor i Bergshamra? Fel. Jag pratar om barnvagnsmaffian.

I grupp, helst tre eller fyra i bredd så att ingen annan ska ha en chans att vistas på trottoaren, driver de fram med självgoda miner och designerbarnvagnar med registreringsskylt. Har trottoaren bara plats för två vagnar, brukar den tredje ändå gå bredvid, men då på körbanan, ilsket blängandes på alla bilar som tror dom har en rätt att använda vägen när den faktiskt är upptagen av en skrynklig liten skrikande sak. Det pratas om att det minsann inte är lätt att vara 35 och mamma, för här i Stockholm är barnvagnsmaffian representerad främst av 35-åringar som egentligen för länge sedan borde vara klara med ynglandet, men som väntat för att vara mer mogna (läs: präktiga). Helst med en unge till i magen, eftersom "lilla William/Emma ju ska ha ett syskon att leka med". Att det enda syftet att skaffa mer än ett barn inom två år är för att det ju faktiskt är jävligt skönt att gå hemma och ta hand om barn och dricka kaffe istället för att jobba bör man inte påpeka om man vill komma undan med livet i behåll. I förorten ser de ut som människor ser ut mest, men inne i stan är barnvagnsmaffian av ett alldeles särskilt snitt, uppklädda och fixade i håret till tusen, ständigt på jakt efter ett café med rymlig barnvagnsparkering, där man kan ta en latte och diskutera Calvin Kleins senaste barnkollektion. Sen måste de pusta och ut beklaga sig över att BÅDE vara småbarnsmamma OCH finna tiden att gå och kolla kläder och badrumsaccessoarer fyra timmar och dagen, medan maken är på säljarkonferens i Hannover. Att hushållsnära tjänster nu ska bli billigare tas emot varmt av innerstadsbarnvagnsmaffian, för nu är det bara att överlåta allt det tråkiga med att vara mammaledig till någon billig typ ifrån nån-baltstat-eller-Polen-vad-vet-jag-varifrån-hon-kommer-dom-ser-ju-lika-bleka-ut-allihop.

Ni är inte ensamma i världen, mammor. Det finns andra människor också, människor som valt att skaffa barn tidigare, eller som valt att inte skaffa barn alls. Bespara oss bitterheten och självgodheten.

Idag är det säsongens första derby, Hammarby spelar mot det där laget från Solna som så sent som förrförra säsongen höll till på grusplan. AIK tror jag att dom heter. Jag och Danne Risberg ska dit, tyvärr blev vi inte fler. Det verkar dock som att riktigt många biljetter är sålda, och jag hoppas på en grymt skön kväll! Synd bara att det börjar klockan åtta, så man missar hela Champions League. Men det får man stå ut med, när Bajenbästistan ska spela! Jag tror och hoppas på att Hammarby vinner med sådär en åtta mål, och jag brukar tippa ganska väl... =)

Igår slog ni rekord förresten. 100 sidvisningar! Alla som läser är jag skyldig en öl. Eller så är ni skyldiga mig en öl. Vi kan väl vara skyldiga varandra en öl! Eller just, jag tänkte sluta dricka...Fast bara en öl...

Forza Bajen!

Kommentarer
Postat av: Johan E

LOL! Jag känner mig träffad! "medan maken är på säljarkonferens i Hannover"! :D

2007-04-24 @ 19:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback